streda 20. júla 2011

56. RYBÁR Z LAS NEGRAS

Prvý krát ho zaregistrovala Paya, keď sme sedeli na terase v Uličke svätého Petra. Bolo krátko po sezóne a my sme ešte nevedeli čo a ako... Auto sa predieralo priestorom medzi bielym múrom pizzerie a stoličkami na terase kaviarne. Spomalil, otvoril okienko a povedal bez okolkov ako ku starým známym...

,,Que tal ? Ako sa máte?”

,,Bien. Dobre.“ povedala Paya s úsmevom, lebo nám bolo naozaj okej. V Las Negras sa však bežne zdravia aj neznámi ľudia, na tom by nebolo nič zvláštne...


Druhý krát sa nám prihovoril, keď sme nastupovali do auta pred realitnou kanceláriou. Dal reč o mojom aute. Snažil sa lámať angličtinu a na mňa pôsobil viac ako černoch z Harlemu ako Andalúzan.

Good car“, - povedal.

Very good“,- povedal som a myslel som to naozaj.

Koľko má rokov?“ - opýtal sa chlap.

Rok výroby deväťdesiat“.

Diesel?“

Benzín. Jedna celá osem.“

Koľko stojí?“

Nie je na predaj“, - usmievam sa a myslím to naozaj.

Koľko euro?“

Chvíľu rozmýšľam. Darmo, muži sú všade rovnakí. Musím streliť nejakú cenu.

Tritisíc euro.“

Mucho,“ - povie chlap. Veľa.

Nie je na predaj“, - poviem znova.

Paya si všimne, že dom na hlavnej ulici, do ktorého vošiel je jedným z najkrajších v ulici... Bude človekom, ktorého ohlasovali jej živé sny a ktorý má dať odpovede na zmysel nášho – azda aj celoživotného - hľadania?



Naposledy sme ho videli, keď sedel na stoličke, opretý chrbtom o bielu hrboľatú stenu lodenice... Bolo už neskoro popoludní a rybári sa vracali z mora. Stáli sme tam dobrú chvíľu a pozorovali maliarov – dvojičky. Rybári sa vracali a slnko zapadalo a muž na lavičke za našimi chrbtami sa ani nepohol. Chlapi ťahali na breh svoje loďky a ticho bolo takmer slávnostné. Mali sme pocit, že tam ten černoch ani nie je. Sedel nehybne, ruky zložené na bruchu a tieň mu zakryl celú postavu. Stáli sme pár metrov pred ním, no necítili sme jeho prítomnosť.

Bol absolútne tranquillo.


Teraz pozeráme na seba. Muž čosi hovorí a naznačuje, ale ja ho v hluku motorky a vrtuľníka, ktorý sa vracia sponad San Pedra – nepočujem.

Spomeniem si na Payin dnešný sen...

Choď... Volá ťa...“ pobáda ma Paya. Viem, že aj ona práve čosi tuší...

V koženej bunde, zelených menčestrákoch a so šiltovkou naruby, vyzerá motorkár skôr ako z amerických hiphoperských klipov, než ako muž z Payiných snov...

Medzi mnou a motorkárom prebehne vo zvláštnej zmesi angličtiny a španielčiny, používanej v tejto krajine, nasledovný rozhovor:

On: Pozeráš na rybárov?

Ja: Si... I am watching... To je Harley- Davidson?

On: No, Harley... Yamaha... It is not Harley...

Chce, aby som pristúpil blžišie. Som bosý a takmer nahý, chlap je vysoko nado mnou, na silnej mašine a ja iba v tričku bez rukávov vo vyťahaných slípoch, no škriabem sa hore násypom... Takto má vyzerať stretnutie zo sna? Jeden nikdy nevie, to som sa už v tejto krajine poučil a tak dávam dobrý pozor na všetko, čo sa má diať... Ukazuje prstom na nápis na motore.

On: Mira, mira, pozri... Ya-ma-ha Vi-ra-go...

Ja: Aha...

On: Ale mám aj Harley – Davidson.

Aby som lepšie pochopil rozdiel medzi oboma značkami, ukazuje rukami rozpätie rukovätí aké má harleyka. Múdro prikývnem.

Ja: Tvoje hobby?

On: Si. Hobby. Rybačka tiež...

Ja : Oh!

On: Tiež rybárčiš?

Ja: Solo mirando. Nerybárčim. Only watching. Iba sa rád pozerám.

On: Baví ťa to?

Ja: Si. Mucho. Áno, veľmi...

On: A baví to aj ju? - ukáže na Payu, ktorá ostala dolu pri mori.

Zakričím dolu na Payu.

Ja: Pýta sa, či sa ti páči pozerať ako lovia rybári?

Ona: Už som ti dnes povedala… Jasné! Claro!

On: Pôjde s nami na more?

Ja: Či pôjdeš s nami na more?

Ona: Hádam neostanem na brehu...

Ja: Si... She will come...


Chlapík na motorke chvíľu premýšľa. Pozrie na hodinky, obzrie sa a zase na hodinky. Všimnem si aké má veľké, tmavé a hlboké oči.

On: Bien. Maňana. Dobre. Zajtra. Zajtra tam!

Ukáže rukou k prístavisku. „O štvrtej. Zajtra o štvrtej vás zoberiem na ryby.“, povie, naštartuje motorku a odrfčí tak, ako prišiel...

Žeby černoch s krídlami?



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára